fredag 26 februari 2016

Vi upplever temperafärg

Jag älskar att variera min undervisning och bjuda på upplevelser. Den här lektionen kräver lite förberedelser och en del efterarbete (läs skura golv, väggar och tak). Med er i åk 7 har jag möjligheter då er lektion ligger bra till och det är inte jättestora klasser. Det är värt jobbet. Ni gick ut på sportlov med lyckliga stjärnögon och sa spontant att det här var jätteroligt. Det tyckte jag med!

Går detta på betyget?

Att våga måla, 
våga experimentera, 
våga fråga, 
våga misslyckas. 
Modet att våga går på betyget. 

Det krävs självförtroende att skapa bilder.
Att lära sig tekniker. 
Komma på idéer. 


Hur lär jag ut detta? 


Så här - till exempel! 
Vad ska ni elever ta med er av vår lektion. 
Läs bildtexterna!



Man behöver stora spännpapper 
- lika stora som de fem gruppbord jag har i salen.



Oanade verktyg. Linblånorna var en hit. 
De tejpade jag på penslar till långa blöta swishswashes. 
De långa penslarna tejpades på blompinnar. 
Varje redskap gör sina avtryck och uttryck. Experimentera.



Siktrutor - vinklar att ta ut motiven med. 
Tio olika titlar till konstverken eleverna ska hitta. 
Vårt område handlar om vädret så titlarna var 
t.ex: Stormigt hav, stilla morgon, dimmig trollskog. 
Siktrutor behöver du till att fundera över bästa formatet på ditt motiv.



Krämigt rinnande temperafärg 
- passa på att göra av med slattar.



Eleverna gör sig beredda. Jag häller färg. 
De samarbetar om den bild de får fram. 
Koncentrationen är hög. 
Klart att vi hädanefter alltid ska reflektera tillsammans kring bilder vi gör.



Jag sköter musiken. Iconapop: Emergency. 
Jag önskar att ni använder samma självförtroende 
när ni målar andra bilder under högstadietiden. 
Titta hur ni använde redskapen.
Varje redskap gör sina märken. Kom ihåg det.



Gruppen bestämmer mera färg själv. 
Bilderna genomgår flera stadier. 
Denna var snyggast här. 
Detta är också något att ta med sig. 
Måleri är att bearbeta bilden tills man är nöjd. 
Ibland överarbetar man. 
Intuition och reflektion ihop. Glöm inte det!



Det blev lite blötare än beräknat denna gång. 
Två penslar - varför inte?



En hand rör sig i självförtroende.