lördag 27 februari 2016

Task party på Bildämnets dag


Malin Jönsson min Boråskollega som jag lärt känna genom sociala medier instiftade en alldeles egen dag för Bildämnet. Läs här.

Självklart ska vi fira på skolan. 


Jag tänker göra det i form av ett TASK-PARTY

Vad är ett Task-party?

Ett Task-party är ett gemenskaps-skapande performance som startades av konceptkonstnären Oliver Herring i USA.

Alla deltagare går med på två regler. 

1. Att skriva ett uppdrag. 

(T.ex: Klipp ut en mustash i svart papper och tejpa på din läpp - säg goddag till fem personer utklädd i denna. Dokumentera på insta #taskpartybildämnetsdag)

2. Att utföra ett uppdrag. 
Alla uppdrag är anonyma och får tolkas fritt.


Var och när:

På Björkhagens skola, Stockholm den 22 april. 

Vem?

Hela skolan? Lärare och elever? Föräldrar och familjer?


Material:

Vi behöver material. Donera gärna till oss. Tuschpennor, Papper, Gummiband, Stora tejprullar, Folie, annat kul. Många av uppdragen är aktions-uppdrag och behöver inga material. 


Varför?

Med bildämnet i skolan vill jag uppmuntra kreativitet, självkänsla, gemenskap, kommunikation, 
Estetiska ämnen har mycket att komma med i dagens samhälle. Det är ett sammanhållande kitt - social hållbarhet. Låt oss uppmärksamma detta, mötas och interagera genom kreativitet. 

Vill du veta mer: 

Hur man gör sitt eget Task-party

Ett exempel:



Om du också vill göra ett task-party - hör av dig så kan vi uppmärksamma detta ihop. Jag har skrivit till Oliver Herring - det skulle vara roligt om han kom.

Har du arrangerat ett Task-Party i Sverige? Berätta för mig. 

Eller är vi kanske först ut att ta detta till Sverige? 
Fira du också. Fira skolans viktigaste ämne.