onsdag 10 september 2014

Rutuppförstoring - formativ start på uppgiften

Den här uppgiften har jag tagit över av mina företrädare i bildämnet på skolan. Jag har arbetat på att fördjupa uppgiften så att vi får ut mer av det centrala innehållet i bild i förhållande till den tid uppgiften tar och eftersom det var valår så började jag formativt med en rutuppförstoringsövning.

Rutor av politiker
Första lektionen fick var och en en ruta med en bilddel av de nio partiledarna på. Totalt fanns det över 100 rutor till fyra klasser. Alla gjorde en uppförstoring av rutan. Blev man klar fick man fortsätta på tidigare klassers påbörjade rutor. Rutorna är gemensamma inte individuella - ingen skriver sitt namn på. Rutorna blev inte klara, de var i olika stadier av sin skapelseprocess. Några trodde de kom lätt undan genom att ta en svart (kavaj) ruta och upptäckte att det krävs en del för att göra om blyertsstreck till blyerts-yta.

Formativt grupparbete Nästa lektion var det grupparbete i tre steg.
1. Pussla ihop rutorna i grupp.
2. Skriv minst 5 förbättringsmöjligheter på de 5 post-it lapparna ni fått.
3. Grupperna roterade och fick arbeta ca 10 min på annan grupps feedback.

Förhoppningsvis fick eleverna på detta sätt se många olika sätt att teckna, jämföra med sig själv, tänka efter hur de kommer vidare och har lärt sig något när de sen sitter med sitt eget projekt.

Post-it lapparna är jag sugen på att ta in vid ett senare tillfälle igen. Uppgiften skulle då kunna vara att göra om dem så att de svarar mot hur, vad, varför,.. Till exempel: Det stod "rita noggrannare" hur gör man detta konkret? "Gör färdigt" - hur vet man att det är färdigt?

Tänk vad långt eleverna kom med bilderna fast de endast arbetat ca 20 min på varje ruta!