söndag 9 februari 2014

Digitalt Collage

Ett exempel på digitalt collage.

Du behöver en ide på vad du vill göra.
Min idé var att göra ett påskkort,
eftersom jag blev alldeles försenad med jul- och nyårshälsning
 
Jag fotade därför mina barn när vi var ute.
 
Jag frilade i GIMP - hur du gör detta hittar du i ett blogginlägg längre ner.


Sedan letade jag kvastar på flickr.
den här från Michael Toyama passade bra.
 
Jag hittade en bakgrundsbild från zilverbat som jag beskar lite.
Därefter klistrade jag in barnen på kvasten  - fixade till så att benen gränslade kvasten.
Lade på ett textlager.
Sparade det hela genom att lägga samman alla lager.
Sparade en högupplöst bild och exporterade en bild för skärmvisning.

Hur du jobbar med lager, klipper ut, roterar, förminskar och sparar.
allt detta hittar du i en annan handledning här under...

Lycka till med din idé till digitalt collage.